Metròpoli Multinivell
#CicleMultinivell Mirada metropolitana des de la governança.
La connectivitat del territori de l’RMB
📌Durant dècades, la mobilitat al territori metropolità s’ha anat construint per a millorar l’accés a la ciutat central de Barcelona, desenvolupant una estructura radial i desatenent en gran part les connexions físiques entre els territoris de la 1a i la 2a corona. Aquesta ha estat, entre d’altres, una de les causes que ha afavorit el creixement de l’ús del cotxe privat des de les zones pitjor comunicades.
Com afecta el model de connectivitat (física i virtual) per a l’equilibri del territori? En una regió metropolitana connectada, quin ha de ser el rol de les ciutats intermèdies en el marc d’un sistema d’estructuració de país i nòduls connectors entre les àrees metropolitanes i l’àmbit rural? I en una regió metropolitana mediambientalment equilibrada, com cal estructurar la mobilitat i la modalitat de transport per a la preservació mediambiental, la preservació activitats agrícoles i forestals, la industrialització neta, etc.
Preguntes per obrir el debat:
💡 Quines són les infraestructures que poden contribuir a canviar la mobilitat del conjunt de l’RMB per a que sigui un esquema més orbital, menys radial i faciliti els trajectes dins i entre la primera i la segona corones metropolitanes?
💡 Com pot ajudar l’autobús a aquesta vertebració no radial? I el tren? Quines infraestructures associades a aquests serveis són més urgents i quines més importants? Quin paper tenen o poden tenir en aquesta vertebració no radial els carrils bici o els camins suburbans?
💡 Com pot contribuir la tarificació de les vies d’alta capacitat, les ZBE i els peatges de congestió per a acompanyar una transició cap a la mobilitat sostenible i justa?
💡Quina és la solució multimodal a aplicar a les zones de baixa densitat? Hi ha una solució? Són diverses? Depenen de la situació? Com ha d’actuar l’urbanisme en aquestes zones? I què es pot fer amb els polígons que ofereixen mal accés a vehicles grans de transport de mercaderies?
💡 De quina manera hem d’afrontar la mobilitat laboral? Quina accessibilitat a polígons s’ofereix per a empreses i treballadors, incloent els que tenen mobilitat reduïda? De quina manera podem integrar la mobilitat específica per activitats de cures en el sistema radial de mobilitat de la regió metropolitana de Barcelona? I com seria en un sistema menys o gens radial? Com afecta?
💡 I en termes de connexió digital, quina és la situació dels polígons de la 2a corona de l’RMB i quines previsions hi ha de cara a la tecnologia 5G?
👇🏽 Instruccions per participar:
- Aporta les teves reflexions i propostes a l'apartat "deixa el teu comentari" del final de la pàgina.
- Si vols, menciona algú amb @ i afegeix hashtags dels temes amb #.
-
Si vols estar assabentat de l'evolució del debat i rebre notificacions, clica al botó 🔔Seguint (a dalt a la dreta)
Reportar contingut inapropiat
Aquest contingut no és apropiat?
4 comentaris
Aquestes han estat les preguntes i comentaris del públic de les jornades que hem organitzat en relació a aquest tema de debat:
🟣 Heu parlat força de la xarxa ferroviària, però què en penseu de projectes com el TramVallès al Vallès Occidental, quina ha de ser la seva prioritat? (Marc Martí)
🟣 La connexió entre la R4 i la R8 i l'estat dels FGC és un debat important. Però si parlem de desigualtats, que hi ha del cas de la R3 i l'abandonament i frustració de la ciutadania que vivim en aquest eix i que requerim d'aquesta mobilitat?
🟣 Com penseu que hauria de ser el sistema de finançament de les infraestructures de transport (peatges) i tarifari de la RMB? (Nel·la Saborit)
🟣 Per fomentar l'ús del transport públic s'ha de tenir en compte l'accessibilitat, la connectivitat i també el cost del transport públic. Quina política introduiríeu per fer-lo econòmicament accessible? A vegades és més econòmic agafar el cotxe vs. el tren. Com creieu que s'han de definir les polítiques de tarificació social del transport?
🟣 En relació a la Orbital Ferroviària, tenint en compte els terminis d'execució de l'obra pública (sobretot l'estatal), no seria prioritari i més eficaç posar l'esforç en intercanviadors i freqüència mentrestant?
🟣 Només on hi ha agents territorials que hi treballen es planifica desplega i gestiona la xarxa pedalable interurbana, com AMB o Consorci Vies Verdes a Girona. Qui ha de fer aquesta tasca a la segona corona metropolitana? (Benjamí, Granollers Pedala)
🟣 Tenim nivells molt baixos de sobirania alimentària a la RMB, sobretot a 1a corona. Cal preservar i incrementar sòl agrícola? Quin paper ha de jugar la 2a corona en la relocalització de la producció i distribució alimentària a RMB? (Benjamí, GPedala)
🟣 No hauria de ser Barcelona, si vol tirar endavant amb els seus plans de superilles, la primera en reclamar que les inversions en infraestructures siguin prioritàries fora de l'AMB?
🟣 S' ha de fer un pas endavant per aglutinar municipis? Com, amb acords de cooperació i mancomunació de serveis o amb fusions?
🟣 La centralitat neix o es construeix? En quina mesura es pot contribuir a que una ciutat esdevingui un pol d’atracció urbanística i que una altra no ho faci? (Nel·la Saborit)
🟣 A la taula anterior es parlava de com millorem la comunicació, la informació a la ciutadania. Creieu q si millorem aquest aspecte podrem tenir aquest policentrisme més real. Q les persones seran mes conscients d’aquests serveis i els utilitzaran? (pregunta del públic presencial – Regidor de Granollers)
T'animem a afegir la teva opinió als comentaris. Digues-hi la teva! 👇🏽
Deixa el teu comentari
Inicia la sessió amb el teu compte o registra't per afegir el teu comentari.
Carregant els comentaris ...