Metròpoli Oberta
#CicleOberta Mirada metropolitana des de la capitalitat, el talent i la projecció internacional.
Cambiar la definición de la actual Eurorregión Pirineus-Mediterrània y crear una nueva alianza sobre un nuevo corredor mediterráneo
Propuesta 1. Cambiar la definición de la actual Eurorregión Pirineus-Mediterrània y crear un nuevo corredor mediterráneo desde una alianza cooperativa formada por la RMB y las diferentes áreas metropolitanas de la red de ciudades C-6, para conseguir:
o Un instrumento institucional que represente a una de las regiones del mundo y de Europa con más avances en capital económico, humano y tecnológico.
o Mejorar las relaciones entre los diferentes agentes sociales, políticos y económicos de la región, para conseguir mayor sincronización en la ejecución de las infraestructuras situadas a cada lado de la frontera.
o Establecer un refuerzo en las especializaciones económicas, sobre todo en términos de energía y alimentación.
o Ser la estructura central de los intercambios de mercancías y personas.
o Promover acciones para fortalecer las relaciones entre las economías de las regiones metropolitanas dentro del marco del espacio macrorregional.
o Profundizar en las sinergias a escala sectorial y territorial.
o Mejorar la integración social de las comunidades
#CanviClimàtic #Governança #OrganitzacióTerritorial
#CanviClimàtic #Governança #OrganitzacióTerritorial
Reportar contingut inapropiat
Aquest contingut no és apropiat?
6 comentaris
Conversa amb Lluc
Em pensaba que estàvem dins la Megaregió Barcelona-Lió (d'Almeria als Alps) on predomina la "societat del coneixement" 'Revista Papers 58' estudis de l'Area Metropolitana de Barcelona amb subtil titol "Megaregions i desenvolupament sostenible"
Moltes gràcies per animar-te a ser la primera persona en comentar en aquest debat!
El comentari que fas és molt interessant i tindrem en compte la referència que ens proposes.
Creus que amb aquesta definició de megaregió hem aconseguit el que es volia? O caldria repensar en una altra definició o en una megaregió amb geografies variables?
No és una definició política. És una realitat detectada mitjançant estudis de factors economics, de diversitat de coneixement, de riquesa i agilitat de comunicacions.
No pretenc introduir cap més concepte que el que els estudis metropolitans han detectat (seria interessant que, en aquest àmbit, es divulguessin els seus conceptes). Prou interessants per no donar pals de sec.
Això és diferent del concepte de la concentració urbana anomenada Metropoli. Això, si ha de canviar. S'han d'estructurar regions més gestionables. Els coneixement, precisamennt, de les Macroregions, ens permet establir unes governances en xarxa. O sigui, el fet metropolità de poder piramidal, s'ha acabat. No hi ha perifèries sotmeses als centres. No hi ha buits a omplenar pels plens. Hi han sistemes autònoms interelacionats en el conjunt harmònic basat en els funcionaments ecosistemics. Tela!
Gràcies pels comentaris, però crec que la megaregió avui no és un instrument tan útil com podria ser. Catalunya i el País Valencià, per exemple, són els principals clients i proveïdors una de l'altra i Catalunya manté lligams comercials amb Aragó molt potents. Aquestes relacions comercials són també de persones, productes i d'infraestructures (logística, per exemple). Una nova delimitació (variable fins i tot) de macroregió podria atendre també aquest tipus de relacions. D'altra banda, la megaregió actual es projecta cap al nord més que no cap al sud, obviant factors tan importants com el corredor mediterrani (de passatgers i mercaderies). A més, hi ha un sistema urbà de ciutats mediterrani que ultrapassa la delimitació actual de la Megaregió Pirineus-Mediterrània. Deixa'm que et mostre un mapa molt simple però molt visual del sistema urbà a Espanya: http://abenaxara.com/wp-content/uploads/2019/04/mapa-aglomeraciones-urbanas-300x221.jpg. Gràcies.
No és un instrument (la megaregió), és una realitat. La megaregió ens marca un camí, mentre nosaltres depenem d'un altra, aliè a la nostra situació. El corredor Mediterrani de mercaderies (bàsicament) reflexa, amb tota la seva cruesa, la nostra por a plantar cara a la Megaregió madrilenya, la qual atrau cap a si (amb l'excusa de ser capital d'un Estat) totes les energies que Cat necessita per formar part, amb totes les seves conseqüències, del sistema megaregional. Ens deixem fer tot el que fa un país víctima: fan passar el corredor del Mediterrani per Madrid, ens escatimen, cada any, les inversions en infraestructures, ens anul·len les competències de les grans empreses, engrandeixen els ports (de l'Estat) per enquibir-hi més logística de pas però no inverteix un euro en construir infraestructures ferroviàries.
https://raco.cat/index.php/PapersIERMB/article/view/316373
https://www.ara.cat/economia/catalunya-exporta-lestranger-que-espanya_1_1278212.html
Les relacions comercials Catalunya-País Valencià-Aragó estan dins del sistema megaregional Barcelona-Lió. Unes de les seves virtuts és la gran xarxa de comunicacions i transport. Cosa que a Catalunya no tenim. Mira com està rodalies. Com s'incrementa el transport per carretera objecte de l'ampliació dels porta dels Països Catalans. On està el debat sobre el model territorial que harmonitzi l'Eixample Cerdà amb els parcs agraris? On és el debat sobre la necessitat de mantenir, augmentar i8 potenciar el sòl agrari per ser alimentàriament suficients. On està la planificació acurada per fer front a la sequera que tenim a sobre? A què juguem, des de la metròpoli? Barcelona és un centre d'activitats econòmiques diverses, és, o vol ser el nucli central de la "societat del coneixement", d'acord. Però no només cal potenciar aquest centre com a tal. S'ha de tenir en compte els sistemes que alimenten, protegeixen i equilibren la societat humana. I això, no ho veig en aquests debats.
Deixa el teu comentari
Inicia la sessió amb el teu compte o registra't per afegir el teu comentari.
Carregant els comentaris ...