Metròpoli Cohesionada
#CicleCohesionada Mirada metropolitana des de la cohesió social
QUIN HA DE SER EL MODEL DE GESTIÓ DE L'AIGUA I L'ENERGIA A L'RMB?
Continuem el debat entrant en les qüestions clau de l'àmbit habitatge i reconeixement de drets bàsics de la Metròpoli Cohesionada.
📌 La setmana anterior ens ha servit per obrir els debats i definir un “terreny de joc” on centrar els reptes en relació a l'aigua i l'energia com a drets bàsics des de l’escala de la regió metropolitana.
Material de consulta:
🎥 Testimoni de la Laia Forné Aguirre, sòcia i cofundadora de La Hidra Cooperativa. Sociòloga, especialitzada en planificació urbana, democràcia i bens comuns, també des d’una mirada feminista. Assessora de l’àrea de Participació del Ajuntament de Barcelona entre 2015-2019.
📑 Paper de referència: ¿Hacia sistemas multinivel de garantía de ingresos? - Manuel Aguilar Hendrickson, Universitat de Barcelona.
📺 Enllaç als vídeos de la Jornada Inicial del 28 d'abril
📺 Enllaç als vídeos de la Jornada Territorial del 4 de maig
Tres preguntes per obrir el debat:
💡 Com poden conviure diversos models de gestió de l’aigua i l’energia per garantir el seu accés?
💡 Un sistema de rendes garantides complementàries ja ens serveix per assegurar l’accés a drets bàsics?
💡 Quines altres qüestions i temes clau penses que cal tenir en compte per fer front al repte de la democratització de l'aigua i l'energia?
👇🏽 Per participar en aquest debat:
-
Has de fer servir el apartat 'Deixa el teu comentari'. -
Pots afegir les etiquetes ('hashtags') que creguis oportunes al teu comentari amb el símbol #; també pots etiquetar a un altre participant amb el símbol @ i el seu nom d'usuari/a. - Quan facis el teu comentari pots posicionar-ho respecte del debat plantejat amb les etiquetes "A favor; Neutral; En contra".
- Pots valorar els comentaris d'altres persones dient "Estic d'acord; No hi estic d'acord" fent clic a les fletxes verda i vermella.
-
Si vols estar assabentat i rebre notificacions d'algun debat, pots seguir-ho fent clic al botó 🔔Seguint - Expressa les teves opinions de manera respectuosa i constructiva.
- Fes referència a les teves fonts sempre que et sigui possible.
- A la columna de la dreta pots compartir el debat a les teves xarxes.
Reportar contingut inapropiat
Aquest contingut no és apropiat?
6 comentaris
PRIMERA PREGUNTA:
cal tenir en compte que:
-les característiques del servei de l’aigua fan que no puguin conviure diversos models de gestió donat que el servei és un monopoli natural. Això vol dir que no poden co-existir diferents empreses, fet que fa que la regulació i control de l’operadora quelcom essencial per evitar pràctiques abusives
-l’aigua és un dret humà reconegut per l’ONU. Des del nostre punt de vista la gestió d’un dret humà no pot incloure el benefici privat
-El reconeixement del dret humà inclou la participació ciutadana com a necessària perquè la gestió vetlli pels interessos comuns. Des del nostre punt de vista la fiscalització i la coproducció de política pública amb la societat civil és bàsica per assegurar l’interès comú, com és l’accés universal a l’aigua
-L’últim informe de l’ex-relator de la ONU pel dret humà a l’aigua apunta als riscos per la garantia d’accés a l’aigua que implica la privatització, que son (1) maximització de beneficis (2) riscos de captura del monopoli natural (3) desequilibri de poder entre sector públic i privat
Per tot plegat, la millor opció per poder garantir l’accés a l’aigua és apostar per una gestió pública (metropolitana o permetre que els diferents municipis recuperin la seva competència en aigua per impulsar gestió directa municipal) i democràtica, que recuperi el control i govern del servei amb eines per possibilitar una governança compartida amb la ciutadania com és un Observatori Metropolità de l’Aigua.
SEGONA PREGUNTA:
La existència d'una Renda Bàsica Universal garantiria en principi l'accés als serveis bàsics de tota la ciutadania, però això ha d'anar acompanyat d'un fre de la especulació i una gestió democràtica d'aquests serveis.
Pel que fa al servei de l'aigua, a l’estat espanyol algunes ciutats apliquen un mínim vital que cobreix el primer tram bàsic per garantir l’accés al dret humà a l’aigua (100-150lpd) de forma gratuïta per a tothom. Aquesta opció permet fer iguals a totes les persones oferint un accés mínim per a tothom i fugint de les estigmatitzacions que implica haver d’anar a serveis socials i demanar ajudes en funció de la teva renda. Ara mateix hi ha debat sobre com estendre aquest mínim vital i com posar-lo a disposició de la ciutadania. Des del MAPID creiem que hauria de ser un mínim vital universal per a tothom.
TERCERA PREGUNTA:
Per fer front a la democratització de l’aigua des del MAPiD plantegem dues qüestions essencials:
cal escoltar el 75% de la població metropolitana que prefereix la gestió pública de l’aigua a l’actual (https://amap.cat/ca/el-806-de-la-poblacio-catalana-esta-a-favor-de-la-gestio-publica-de-laigua/)
no es pot desoir el gran gruix de societat civil organitzada que té propostes concretes per la democratització de l’aigua. Més de 270 organitzacions donen suport a la creació d’un Observatori Metropolità de l’Aigua on fer efectiu el dret a la participació i impulsar el co-govern i la coproducció de política pública d’aigua
Amb l’actual model de gestió hem vist com es vulnera el dret a la informació, un dret essencial per garantir el principi de participació, que és un principi bàsic dels drets humans que a l’AMB no s’està complint.
preguntes respostes com a Moviment per l'Aigua Pública i Democràtica:
Bibliogragia:
-informe del relator del dret humà a l'aigua sobre privatització: https://amap.cat/wordpress/wp-content/uploads/2020/12/2020-12-Informe-relator-Privatitzaci%C3%B3-i-DHAS-catal%C3%A0-editat.pdf
-L’últim informe de l’ex-relator especial de les Nacions Unides pel dret humà a l’aigua i el sanejament apunta als riscos per la garantia d’accés a l’aigua que implica la privatització de l’aigua, que son (1) la maximització de beneficis en detriment de la garantia d’accés universal i la seva assequibilitat; (2) els riscos de captura per part d’empreses privades i mixtes del monopoli natural; i (3) el desequilibri de poder entre el sector públic i el privat quan es cedeix tota la gestió, coneixement i control de l’aigua a operadores privades amb interessos particulars. Per abordar aquests reptes, l’informe recomana: a) establir mecanismes transparents i recursos per a la rendició de comptes i aplicació de la llei; b) promoure participació activa, lliure i significativa de la societat civil i c) crear entitats autònomes dotades de recursos humans i financers per supervisar les obligacions contractuals i fomentar la participació significativa.
-enquesta GESOP: https://amap.cat/ca/el-806-de-la-poblacio-catalana-esta-a-favor-de-la-gestio-publica-de-laigua/
-web mapid: aiguabcn.org
-web aiguaesvida: www.aiguaesvida.org
Gràcies per les reflexions des de Moviment per l'Aigua Pública i Democràtica.
Són mol oportunes. Salut
@dantemaschio Moltes gràcies per les reflexions!
T'animem a passar les propostes a la pestanya PROPOSEM i així altres participants podran adherir-se.
Deixa el teu comentari
Inicia la sessió amb el teu compte o registra't per afegir el teu comentari.
Carregant els comentaris ...