Vés al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Visita el Compromís Metropolità 2030! - Coneix les missions, els projectes i descarrega't el document.
S'està avaluant aquesta proposta

Polítiques metropolitanes innovadores? Laboratoris, experimentació i escala

Avatar: Debat oficial Debat oficial

En avaluació


📌Fa anys que diversos estudis, entre ells el de Barris i crisi, han demostrat l’existència de segregació territorial a l’àrea i la regió metropolitanes. Les diferències socioeconòmiques entre la població d’alguns barris de l’RMB s’estan aguditzant progressivament, i està creixent el nombre de barris dels anomenats “segregats”. Aquest fenomen urbà és causa i/o conseqüència de la mobilitat residencial de la població. Però també hi contribueixen altres factors relacionats amb desigualtats territorials diverses: des de la capacitat de recaptació dels ajuntaments, fins a l’accessibilitat a la mobilitat, l’accés a l’habitatge, etc.. Aquests factors acaben configurant l’anomenat “efecte barri” sobre el desenvolupament personal, i, per tant, reproduint iniquitats i impactes negatius en la qualitat de vida de la seva població. Aquest és, doncs, un dels reptes més importants i específics de les polítiques socials d’escala RMB, i pel que cal treballar tant des dels governs i administracions locals, metropolità i autonòmic, com des de la societat plural, el que conforma el govern multinivell i els instruments de governança. La coordinació i cooperació entre tots aquests agents polítics, socials i econòmics es fa imprescindible. Així com també serà necessari trobar noves fórmules de col·laboració per a les polítiques que hagin de ser d'abast de regió metropolitana. Quines poden ser?

D'altra banda, la dificultat dels reptes comuns a tota l'RMB apunta cap a la necessitat de trobar noves formes de fer polítiques, en la línia de la innovació en polítiques públiques que ofereixen eines com els laboratoris ciutadans, els laboratoris de ciència i avaluació de polítiques públiques, i els plantejaments de prototipatge i experimentació en l'actuació pública. Com poden contribuir aquest tipus d'eines en la coordinació i el disseny de polítiques d'abast de regió metropolitana?


Preguntes per obrir el debat:

💡 Com incorporar la necessària escala de barris en la diagnosi i el disseny de polítiques metropolitanes? Com transformar bona part de les polítiques existents per a treballar aquesta escala en qualsevol planificació que es dugui a terme?

💡 Com transformar els sistemes d’informació existents per a incorporar l’escala de barris i poder atendre millor aquestes desigualtats?

💡 Com es poden combatre la segregació urbana i les desigualtats entre barris de l’RMB? Per a co-crear i dur a terme polítiques conjuntes calen nous mecanismes de governança política i social que abastin tot el territori?

💡 Com coordinar l’actuació de municipis amb situacions d’equitat i interessos tan diferents a l’RMB? Quins incentius i frens hi ha en joc? Quins interessos compartits?

💡 La innovació i experimentació en polítiques públiques ofereix alguna opció per a ecosistemes de poder molt atomitzat?


Material de consulta:

📑 Paper de referència: Dades i polítiques basades en l'evidència - Gonzalo Rivero, Investigador Social

📑 Paper de referència: Polítiques innovadores per a l'RMB - Anna Segura (Investigadora Innovation Growth Lab) i Albert Bravo-Biosca (Director Innovation Growth Lab)

📑 Article d'interès: “Governança participativa per a la innovació social”, d'Ariadna Manent i Fernando Fantova, blog La llei d’Engel, 19 de novembre 2021.


📸 Foto: 'Vista general del carrer Joaquim Valls amb gent de totes les edats anant i venint'. Autoria: Edu Bayer.

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir