Metròpoli Resilient
#MetropoliResilient Mirada metropolitana des de la resiliència
Canvis a "Debat: “El futur de l’aeroport i l’aeroport del futur”"
Descripció (Català)
-
-
📍 Ubicació principal: Cèntric Espai Cultural. Plaça de Catalunya, 39, 41, 08820 El Prat de Llobregat, Barcelona.
🛫Temàtiques: "El futur de l'aeroport i l'aeroport del futur"
El dimensionament adequat de l’aeroport a les necessitats de la metròpoli ha estat un tema recurrent des dels inicis del Pla Estratègic. Ja el primer pla, en un context d’infradotació d’infraestructures bàsiques, apuntava a la necessitat de comptar amb un aeroport amb majors dimensions, malgrat que en aquells moments s’hi estava fent una important ampliació coincidint amb la imminència dels Jocs Olímpics. A finals dels anys 80, l’aeroport acollia uns 6 milions de passatgers any, una xifra que amb l’ampliació es va doblar, i que amb successives ampliacions, moltes d’elles amb caràcter d’urgència, va arribar a estirar-se fins a la vintena de milions de passatgers.
El creixement del trànsit aeri ha estat una constant al llarg d’aquestes darreres dècades i ja el 2019 es va superar la barrera dels 50 milions. Les xifres de principis del 2020 i la projecció de trànsits futurs feien preveure la superació de la capacitat teòrica. Un altre element destacat ha estat el creixement progressiu de la connectivitat de llarga distància, aspiració dels actors econòmics metropolitans i que fa ús d’aeronaus més grans que no sempre poden fer sortir per la pista més curta, dificultant l’eficiència de l’operativa de pistes segregades.
En aquest sentit, la perspectiva de superació d’aquest límit, més enllà d’actuacions puntuals que permetin optimitzar la capacitat a curt termini, ha tornat a posar sobre la taula el debat al voltant de la conveniència d’una ampliació de l’aeroport que, a més de la construcció d’una terminal satèl·lit (ja prevista a finals de la dècada del 2000, però no materialitzada), en la proposta d’AENA implicaria allargar la tercera pista 500 metres i modificar l’espai Natura 2000 de la Ricarda, per així superar els problemes de disseny originals i poder fer un ús eficient de les pistes segregades.
El debat sobre una futura ampliació de l’aeroport hauria de ser multidimensional. Entenem que la pregunta a fer-se és quins són els costos d’oportunitat d’adoptar una decisió en una direcció determinada, i que aquests inclouen diferents mirades (pròspera, resilient, cohesionada, intel·ligent, multinivell i oberta), com el propi procés Barcelona Demà. És per aquest motiu que des del PEMB i l'Ajuntament del Prat de Llobregat proposem un debat eminentment tècnic per ajudar a adoptar una mirada holística i contribuir amb arguments contrastables a la presa de decisions.
El debat tindria tres parts:
- Quines són les perspectives de futur per al sector aeronàutic?
- Quin aeroport necessiten Barcelona i Catalunya? Quina és la seva posició en el mercat global i quina podria ser en el futur? Quin és el seu impacte i com es pot gestionar aquest impacte?
- Quines són les alternatives? Com hauria de ser el procés de presa de decisions al respecte?
Participants:
- Pere Suau-Sanchez, geògraf, expert en estratègia de transport aeri. Professor agregat d’economia i empresa de la UOC, senior lecturer a Cranfield University (GB) i assessor en transport aeri
- César Trapote, enginyer, professor de gestió de trànsit aeri a la UPC i assessor en transport aeri
- Bet Cauhé, enginyera, consultora a ALG.
- Maria José Albaladejo, gerenta del Consorci per a la Protecció i la Gestió dels Espais Naturals del Delta del Llobregat.
Modera: Milagros Pérez Oliva, periodista
-
+
📍 Ubicació principal: Cèntric Espai Cultural. Plaça de Catalunya, 39, 41, 08820 El Prat de Llobregat, Barcelona.
🛫Temàtiques: "El futur de l'aeroport i l'aeroport del futur"
El dimensionament adequat de l’aeroport a les necessitats de la metròpoli ha estat un tema recurrent des dels inicis del Pla Estratègic. Ja el primer pla, en un context d’infradotació d’infraestructures bàsiques, apuntava a la necessitat de comptar amb un aeroport amb majors dimensions, malgrat que en aquells moments s’hi estava fent una important ampliació coincidint amb la imminència dels Jocs Olímpics. A finals dels anys 80, l’aeroport acollia uns 6 milions de passatgers any, una xifra que amb l’ampliació es va doblar, i que amb successives ampliacions, moltes d’elles amb caràcter d’urgència, va arribar a estirar-se fins a la vintena de milions de passatgers.
El creixement del trànsit aeri ha estat una constant al llarg d’aquestes darreres dècades i ja el 2019 es va superar la barrera dels 50 milions. Les xifres de principis del 2020 i la projecció de trànsits futurs feien preveure la superació de la capacitat teòrica. Un altre element destacat ha estat el creixement progressiu de la connectivitat de llarga distància, aspiració dels actors econòmics metropolitans i que fa ús d’aeronaus més grans que no sempre poden fer sortir per la pista més curta, dificultant l’eficiència de l’operativa de pistes segregades.
En aquest sentit, la perspectiva de superació d’aquest límit, més enllà d’actuacions puntuals que permetin optimitzar la capacitat a curt termini, ha tornat a posar sobre la taula el debat al voltant de la conveniència d’una ampliació de l’aeroport que, a més de la construcció d’una terminal satèl·lit (ja prevista a finals de la dècada del 2000, però no materialitzada), en la proposta d’AENA implicaria allargar la tercera pista 500 metres i modificar l’espai Natura 2000 de la Ricarda, per així superar els problemes de disseny originals i poder fer un ús eficient de les pistes segregades.
El debat sobre una futura ampliació de l’aeroport hauria de ser multidimensional. Entenem que la pregunta a fer-se és quins són els costos d’oportunitat d’adoptar una decisió en una direcció determinada, i que aquests inclouen diferents mirades (pròspera, resilient, cohesionada, intel·ligent, multinivell i oberta), com el propi procés Barcelona Demà. És per aquest motiu que des del PEMB i l'Ajuntament del Prat de Llobregat proposem un debat eminentment tècnic per ajudar a adoptar una mirada holística i contribuir amb arguments contrastables a la presa de decisions.
El debat tindrà tres parts:
- Quines són les perspectives de futur per al sector aeronàutic?
- Quin aeroport necessiten Barcelona i Catalunya? Quina és la seva posició en el mercat global i quina podria ser en el futur? Quin és el seu impacte i com es pot gestionar aquest impacte?
- Quines són les alternatives? Com hauria de ser el procés de presa de decisions al respecte?
Participants:
- Pere Suau-Sanchez, geògraf, expert en estratègia de transport aeri. Professor agregat d’economia i empresa de la UOC, senior lecturer a Cranfield University (GB) i assessor en transport aeri
- César Trapote, enginyer, professor de gestió de trànsit aeri a la UPC i assessor en transport aeri
- Bet Cauhé, enginyera, consultora a ALG.
- Maria José Albaladejo, gerenta del Consorci per a la Protecció i la Gestió dels Espais Naturals del Delta del Llobregat.
Modera: Milagros Pérez Oliva, periodista